U 2000-tima, internet je postao glavno sredstvo za promociju nerealističnih standarda ljepote, dok su pretilost i tjelesne nepravilnosti često bile predmet posramljivanja.
Temeljna ideja pokreta Body Positivity bila je prihvaćanje vlastitog tijela isticanjem ljepote različitosti, sa ciljem pomoći ljudima u izgradnji samopouzdanja.
Međutim, pokret je danas mnogo manje aktualan nego prije nekoliko godina. Body Positivity nije nestao, ali se suočava s brojnim kritikama, poput komercijalizacije Body Positivity stava od strane moćnih korporacija sa ciljem prodaje proizvoda. Koliko su iskrene marketinške kampanje temeljene na promicanju različitih oblika tijela ako iza toga stoji jasna namjera stvaranja profita. Možemo li vjerovati kompanijama koje su odjednom postale društveno odgovorne?
Osim toga, na platformama poput TikToka pojavili su se trendovi gdje je prihvaćanje vlastitog tijela preraslo u glorificiranje morbidne pretilosti. Na primjer, kada bi se pojavio video morbidno pretile osobe, često bi komentari bili usmjereni na to kako treba voljeti svoje tijelo, iako je očito da to ne predstavlja zdrav način života te da nitko ne bi trebao težiti morbidnoj pretilosti.
Neki smatraju kako je upotreba lijekova za mršavljenje razotkrila lažnost predstavnika pokreta “debelo je lijepo” jer su većina bivših fat-inluencera prihvatili zdraviji životni stil i smršavili uz pomoć lijekova za mršavljenje.
Možemo reći kako je pokret Body Positivity je na raskršću, jer bi trebao integrirati novi trend korištenja lijekova za mršavljenje u svoju agendu prihvaćanja svih oblika i veličina tijela.
Uz sve navedene izazove pokreta Body Positivity, javlja se i pitanje prevencije debljine u javnom prostoru, posebice prevencija debljine kod djece i mladih. Nespretne i posramljujuće javne kampanje poput “Ljubav je poljubac a ne hrana” pokazuju kako se lako prijeđe granica prema stigmatizaciji djece koja imaju prekomjernu tjelesnu težinu.
Kako osvještavati potrebu za zdravim životnim navikama, više kretanja i raznovrsnom hranom bez da upiremo prst u one koje su drugačiji, predstavlja trajni izazov za najuspješnije komunikatore i marketinške stručnjake. Put vodi kroz edukaciju, motiviranje i popularizaciju kretanja i domaće pripremljene hrane, ali nikako ne uz prozivanje, zastrašivanje i okrivljavanje ljudi sa viškom kilograma.
Svatko od nas poznaje nekoga tko je deblji, ili sam jest osoba s pretilošću. Trebamo razumjeti i prihvatiti da je nekim ljudima puno teže postići uravnotežen odnos prema hrani, te da se može živjeti sretno i zdravo i u većim tijelima.
To je najvažnija ostavština pokreta Body Positivity koju želimo ponijeti u budućnost.
Nika Jarnjak, volonterka Centra BEA
