Djevojke i društvene mreže

Nije nužno objavljivati selfije prije, tijekom i nakon svake aktivnosti. Međutim, među današnjim mladima to je postalo uobičajeno. Broj lajkova i „palaca gore“ postali su način rangiranja putem interneta, ali i u umovima mladih ljudi. Za neke – osobito djevojke – ono što započne kao zabavan način dokumentiranja i dijeljenja vlastitih iskustava, lako se može pretvoriti u opsjednutu potragu za odobravanjem, što može dovesti do pada pozitivne slike o sebi.

Mladi se često uspoređuju sa slikama poznatih iz medija. Nove studije tek počinju shvaćati učinke društvenih medija na način kako mladi sebe gledaju.

Istraživanje pod nazivom „Djeca, tinejdžeri, mediji i slika tijela“ pokazalo je kako se mnogi tinejdžeri aktivni na društvenim mrežama uzrujavaju zbog načina na koji su percipirani, a djevojke su osobito ranjive:

35 % zabrinuto je zato što ih drugi označuju na neprivlačnim slikama.

27 % brine kako izgledaju na slikama koje su objavili.

22 % osjeća se loše ako su njihove slike ignorirane.

Jesam li lijepa? 

Određeni načini na koje mladi koriste alate poput Instagrama a kako bi dobili i dali povratne informacije su zabrinjavajući. Evo nekoliko primjera:

Instagram: mladi se natječu u broju pratitelja, lajkova i emoji-ja, s čestim molbama za istima. Instagram-ova „Natjecanja ljepote“ i ostali načini usporedbe fotografija su česti, a gubitnici dobivaju veliki crveni X na svoje fotografije.

Snapchat: Ukupan broj poslanih i primljenih „chatova“ se numerički prikazuje. Moguće je pregledavati razultate svojih prijatelja kako bi se moglo pratiti tko ima najviše pregleda.

„Hot or Not“: Ova jedinstvena aplikacija omogućuje ocjenjivanje atraktivnosti drugih na temelju niza fotografija, dodirivanjem znaka srca ili X-om da biste ih rangirali. Korisnici se prijavljuju kako bi vidjeli što drugi misle o njima.

#tbh: Kada korisnici Instagrama koriste #tbh, oni iniciraju da žele da drugi iskreno procijene njihove selfije ili ga koriste za izražavanje svojih osjećaja spram nečijeg izgleda. Na primjer: „#tbh Jesam li lijepa“ ili „#tbh Mislim da si stvarno lijepa.“ Iako se #tbh uglavnom koristi pozitivno, može dobiti negativan predznak. Čak i pri pozitivnom korištenju, pojačava ideju da je izgled najvažniji.

“Am I pretty?”?“ Youtube video snimke („Jesam li lijepa?“): mladi – osobito djevojke – objavljuju video snimke pitajući druge misle li da su one lijepe ili ružne. Ovi su snimke najčešće javne, pri čemu dopuštaju bilo kome – od djece iz škole do nepoznatih ljudi – da napišu komentar.

Dobre vijesti! 

Iako želja za prihvaćanjem i sumnja u sebe i dalje muče djevojke i javno i osobno, postoje naznake da se situacija poboljšava. Trend „no-filter“ potiče djevojke da dijele svoje neobrađene slike i prihvaćaju (pa čak i preispituju) dobivene komentare. Pod „hashtagove“ kao što su „uglyselfie“(ružan selfie) i „nomakeup“ (bez šminke) djevojke objavljuju svoje slike bez dodatnog ukrašavanja, grimase, neretuširane slike i „epic fails“ (propale pokušaje savršenog selfija).

Što možete učiniti da biste spriječili nasilje na društvenim mrežama:

Razgovarajte o slikama koje objavljuju. Traženje sebe je prirodno i vrlo je česta pojava da mladi objavljuju provokativne sadržaje u obliku vlastitih slika na mobitelima, društvenim mrežama ili Youtube videima. Pitanje je rade li oni to zato jer misle da se to očekuje od njih? Znaju li da njihove slike mogu biti zloupotrebljene ili da ih mogu vidjeti osobe kojima nisu namijenjene?

Pitajte ih kakav osjećaj u njima pobuđuju reakcije na njihove objave. Osjećaju li se pod stresom zbog tuđih komentara i reakcija? Osjećaju li se bolje ako su „lajkani“? Zašto im je važno biti prihvaćen od ostalih? Kakve osjećaje im bude negativni komentari?

Pomozite im razviti zdravu sliku o sebi. Slika tijela razvija se u ranom djetinjstvu, a obitelj i okolina igraju veliku ulogu u dječjem viđenju njih samih. Stavljajte naglasak na ono što tijelo može napraviti, a ne na to kako ono izgleda. Također, budite oprezni prilikom kritiziranja vlastitog izgleda i težine.

Oslonite se na uzore. Pozitivni uzori imaju izniman utjecaj na mlade. Održavajte odnose sa ženama na koje se vaša kćer može ugledati. Također, istaknite poznate osobe koje ruše stereotipe vezane uz veličinu i ljepotu, a osjećaju se ugodno u vlastitom tijelu.

Pomozite im prekinuti krug. Potičite ih da objavljuju pozitivne komentare vezane uz ono što njihovi prijatelji jesu, a ne uz to kako izgledaju.

Pomozite im sagledati medije kritički. Pričajte o pre-seksualiziranim slikama ili nerealnim idealima tijela djevojaka u medijima. Istražite internetske portale koji promoviraju važnost pozitivne slike tijela i procjene žena prema njihovom doprinosu društvu, a ne prema njihovom izgledu.

Dijelovi teksta preuzeti sa „How girls use social media to build up, break down self-image“, http://edition.cnn.com/2017/01/12/health/girls-social-media-self-image-p...

Pokret koji je postao poznat zahvaljući medijskim platformama socijalnih mreža je body positivity (pozitivan odnos prema tijelu).  To je pokret koji se zalaže za prihvaćanje tijela u kojem jesmo, kao i promjene u obliku, veličini i sposobnosti kroz koje tijelo može proći zbog prirode, dobi ili osobnih izbora tijekom života.

To je shvaćanje da su vrijednost osobe i  fizičke promjene kroz koje osoba prolazi, dvije različite stvari te da kroz koje god izvanjske ili unutrašnje promjene osoba prolazi, osoba i dalje jednako vrijedi. Body positivity je ideja da osoba može ugodno živjeti u svom tijelu ili raditi na njegovom liječenju kroz prehranu, kretanje i brigu o sebi bez kažnjavanja same sebe zbog načina na koji joj tijelo izgleda.

Preuzeto sa: https://www.libela.org/sa-stavom/8888-debela-si-nema-veze-s-iskrenoscu/